Noworocznie

środa, 1 stycznia 2014

Relacje z Tōkiō i okolic pojawią się na dniach, obiecuję. W tak zwanym międzyczasie zaś, skoro mamy pierwszy stycznia, chciałabym złożyć Wam noworoczne życzenia wszystkiego najlepszego. 明けましておめでとうございます![Akemashite omedetō gozaimasu, dosłownie: gratulacje z racji „otwarcia” (Nowego Roku)].
W tym roku zamiast postanowień noworocznych (bo „postanowienia” za bardzo kojarzą mi się z samym celem, podczas gdy droga do celu też jest ważna) mam plany na każdy miesiąc. Ale wałęsając się po japońskiej stolicy, naszło mnie kilka przemyśleń, napatoczyło się kilka reklam i dotarło do mnie, jak rzadko mam styczność z japońskimi mediami. Filmy, seriale, komiksy, książki – jeśli już mi się zdarza, to zazwyczaj oglądam/czytam w tłumaczeniach i tylko to, co w ten czy inny sposób dotarło na Zachód. A przecież tego jest tyle więcej! Zatem do moich noworocznych planów postanowiłam dołączyć pomniejsze, prostsze, będące po prostu rzeczami w stylu „obejrzeć/przeczytać X”. I tymi planami pozwolę sobie się z Wami podzielić, wraz z wyjaśnieniami, dlaczego właśnie to.
Przeczytać:
* 1リットルの涙 (Ichi rittoru no namida, pl. litr łez), powieść – lada moment skończę, więc powodami podzielę się w recenzji, która niewątpliwie nadejdzie.
* 「パラダイス・キス」 (Paradise Kiss), manga – lubię mangi dla nastolatek (trochę głupiutkiego romantyzmu i komedii, nie, wcale z takich rzeczy nie wyrosłam), a o tej słyszałam sporo naprawdę pochlebnych opinii. W dodatku jest krótka, tylko 5 tomów, więc damy radę.
Obejrzeć:
* 「カノジョは嘘を愛しすぎてる」(Kanojo ha uso wo aishisugiteru, pl. Pokochała kłamstwo zbyt mocno [tłumaczenie własne]), film – co prawda na podstawie mangi, jednak film jakoś teraz jest w kinach i wygląda całkiem ciekawie. >trailer<
* 「テルマエ・ロマエ」(Thermae Romae), film – też na podstawie mangi i znowu, film wygląda ciekawie. W dodatku będąc w Tōkiō widziałam trailer drugiej części, więc fajnie byłoby obejrzeć ją w kinie. >trailer<
* 「花咲くいろは」(Hanasaku iroha, pl. Kolory kwitnących kwiatów [tłumaczenie własne]), anime – po raz pierwszy dowiedziałam się o tym anime od mojej japońskiej rodzny, gdyż jej postaci stały się pewnego rodzaju symbolem Kanazawy. Otóż gorące źródła, gdzie pracuje główna bohaterka, wzorowane są na prawdziwych gorących źródłach Yuwaku, właśnie w Kanazale. >trailer<
Na chwilę obecną wyłączam ze spisu nadrobienie filmów Studia Ghibli, gdyż są trochę bardziej oczywiste i w tych przypadkach czasem wolę obejrzeć wersję z dubbingiem (mówcie, co chcecie, nic nie pobije Christiana Bale’a udzielającego głosu Howlowi w „Ruchomym zamku Hauru”!).
Póki co to wszystkie tytuły, jakie wynalazłam. Tak, rzeczy do obejrzenia przeważają, ale też dlatego, że obejrzenie czegoś zajmuje mniej czasu niż przeczytanie, a czas będzie mi potrzebny na czytanie materiałów do pracy licencjackiej, więc wolę go oszczędzać. Chociaż jeśli jeszcze znajdę coś ciekawego, to niewykluczone, że lista ulegnie zmianom.
Tymczasem raz jeszcze wszystkiego naj w Nowym Roku i pędzę pisać relacje z Tōkiō! Na zakończenie postu oraz aby rozpocząć rok 2014 czymś pozytywnym, niech zagra nam japońska Lady Gaga, Kyary Pamyu Pamyu!


0 comments:

Prześlij komentarz

 
金大生: Przygody studentki Kanazawy © 2011 | Designed by Interline Cruises, in collaboration with Interline Discounts, Travel Tips and Movie Tickets